Hoe krijg je als redacteur de foto die je verhaal compleet maakt? Het begint en eindigt bij een goede briefing.

Do’s voor een fotobriefing:

  • Vertel kort waar je artikel over gaat en wat iemand bijzonder maakt. Is je artikel al af? Helemaal goed: stuur het op. Een goede foto slaat altijd op je tekst of je kop.
  • Formaat: staand of liggend?
  • Perspectief: close-up of ten-voeten-uit (dus full body)?
  • Uitstraling: vrolijk, serieus, rustig… of? Schrijf geen opstel; een goede fotograaf heeft aan een paar steekwoorden genoeg.
  • Achtergrond: muur, lucht of…?
  • Activiteit: moet de persoon bewegen of poseren?
  • Soms komt de tekst op de foto: rechts, links, boven of onder? In ieder geval om te voorkomen dat de vormgever geen andere keus heeft dan het kader op iemands gezicht te zetten…

Don’ts voor een fotobriefing:

  • Het bovenstaande te strak briefen. Je hoeft niet te vertellen hoe iemand moet staan en waar hij zijn handen moet laten. Zo’n foto is gedoemd te mislukken, omdat de situatie ter plekke heel anders is én de persoon zo nog meer onder spanning komt te staan.
  • Mail is oké, maar een extra telefoontje is handiger. Zo breng je je gevoel beter over en kun je van gedachten wisselen met de fotograaf. Kan hij ermee uit de voeten? Welke ideeën heeft hij zelf?
  • Soms heb je abrupt een fotograaf nodig. Maar het is beter om van tevoren rond de tafel te gaan en iemands portfolio te bekijken (het schiet er bij mij ook vaak bij in). Zo weet je waar iemands talent ligt. De een is goed in reportages, de ander in portretten. Houd daar rekening mee.

Lees ook: Hoe brief je een tekstschrijver of journalist?