De één trekt z’n neus ervoor op (waar is de diepgang?), de ander juicht het toe (weer eens wat anders). Een interview via Twitter, een eeh… ‘Twinterview’. Ik ben niet zo dol op die zogenaamd lollige Twittersamenstellingen. Maar ja, het gaat om het idee erachter.

Google en je ontdekt dat veel BN’ers de afgelopen paar jaar zo’n Twinterview gegeven hebben. Tijd dat relatiemagazines, personeelsbladen en online platforms erin duiken, toch? Waarom je eens met een Twinterview kunt experimenteren…

  1.  Quotes zijn klaar voor gebruik.
  2. Een twinterview is erg geschikt voor actualiteit en korte nieuwsberichten: even snel polsen hoe iemand over een bepaald onderwerp denkt.
  3. Het twinterview als genre slaat een geinige brug tussen print en online. Zeker nu bladenmakers massaal naar die aansluiting zoeken. Je ‘event’ gebeurt live, op Twitter. Met publiek en interactie. En liefst buzz. Het resultaat kun je bijvoorbeeld online, met screendumps en tweets, maar ook naar print vertalen. Bijvoorbeeld in een portret, achtergrondverhaal of reportage.
  4. Met een handige hashtag (#onderwerpnaarkeuze of #twinterview) kunnen andere tweeps het interview ‘front row’ volgen. Althans, als je je interview van tevoren aankondigt en je publiek warm maakt. Zie volgende reden.
  5. Promotie van je interview is goed voor de betrokkenheid bij je merk en blad. En geeft je Twittervolgers een boost.
  6. Na het officiële twinterview kun je andere tweeps uitnodigen om vragen te stellen. Soort online College Tour. Ook goed voor de merkbetrokkenheid. Begeleid dit wel strak. Anders verzandt zo’n vriendelijk bedoeld vragenrondje al snel in een rommeltje.
  7. Het is weer eens wat anders. Gewoon, ter afwisseling. Zo simpel is het.

Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met interviewen op Twitter? Ik vind het altijd leuk als je een reactie achterlaat. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook.